≡ Menu

МЛМ – Мрежов маркетинг от гледна точка на опита

Бил съм вече свидетел на какво ли не в МЛМ индустрията… ако знаех преди няколко години това, което знам сега, не бих се надявал да изкарам някакви пари от мрежов маркетинг :)

Но сега имам шанса да дам обективна оценка на тази индустрия – вече не се чувствам предубеден в нито една посока и наистина се надявам ако читателят няма опит в сферата да му спестя някое МЛМ разочарование :)

Плюсове на МЛМ

1. Най-големият плюс е, че много компании имат наистина добри продукти. Forever Living, PM International, Nikken правят неща, които наистина реално помагат на здравето, а то, както се сещате е безценно.

2. Шансът да се продават добри за здравето, но доста скъпи продукти на хора, които могат да си ги позволят.

Минуси на МЛМ

1. Парите развалят всичко – едва ли някъде това важи с по-пълна сила. Приятелите се превръщат в клиенти, срещите на кафе – в презентации…. Като цяло няма да се разпростирам върху всичко това, а ще ви оставя да прочетете тази класическа статия в подробности: http://www.vandruff.com/mlm.html. Длъжен съм да отбележа, че имам познати и приятели в МЛМ, които спазват завидна етика, не прилагат натиск и се водят от желанието да помогнат на хората наистина при продажбите си. Но когато се намесят…

2. Кофти хора – някои хора имат излищни нива нахалство и затова са привлечени от свободния пазар на МЛМ – пазете се от тях :)

3. Манипулации на ниво презентация – презентациите на много компании се правят така, че да будят алчността на хората. SCI, LR и други компании от „сектантски“ тип използват трика да продават мечти, което в техния случай значи да се продават лъжи :)

4. Манипулации на ниво TOS – винаги в общите условия има прецакващи ограничения. Бонусите са винаги при някакви изисвания и на практика това значи, че не можеш да спреш да работиш, ever. Дотук за митът с…

5. Пасивния доход – няма такова чудо в МЛМ :) Всички лидери на компании трябва да са активни, да водят презентации и да се грижат за нарастващите си екипи. Най-големият парадокс е в LR – на първата презентация ти продават мечти за свобода и независимост, ти работиш здраво една година и ти дават обещаната кола, тя обаче е на 5-годишен лизинг, и когато най-накрая я изплатиш и вдигнеш мечтания левъл, компанията те кара да подпишеш договор, че ще водиш презентации и т. н. – накрая си ставаш работник (макар и добре платен). Няма пасивен доход в МЛМ :) Продаването на линк за 10 лв на месец е пасивен доход – слагаш линка и всеки месец ти плащат 10 лв :) Adsense е пасивен доход. Но не и MLM – там се работи много яко и по много.

6. Манипулации на ниво отваряне на нова държава в компанията – бъди първи там, стани милионер! А това, че няма да продадеш нищо, защото няма да има офис, доставки и разрешителни от всички видове регулиращи агенции никога не се споменава :)

7. Манипулации на ниво математика – ако събереш 3-ма души и те съберат по трима и те по трима… и накрая стават едни огромни числа :) Това са пълни глупости, на практика нищо такова не се получава :)

8. Манипулации от самата компания (ако е млада). Знаете, че най-много печелят първите в компанията, можете ли да се сетите кои са те? Правилно, приятели и близки хора на собствениците. Пряк извод – ако не познавате собствениците, вече сте наполовина прецакани :)

9. Манипулации на ниво маркетинг план – това е своебразен хибрид от повечето горни точки. Изразява се в това, че собствениците на компанията искат бързи пари, а не стабилност и в резултат вместо доказаната с десетилетия линейна система (използвана от всички най-големи компании, разпределяща бонусите най-справедливо и предполагаща бавен растеж и голяма стабилност), се използват нестабилни системи (най-вече бинарни и матрични), които имат много недостатъци, но и едно „предимство“ – поради простотата на плана, може да се каже на новия вързан към компанията „доведи ти нови 4 души и си избиваш парите за стартовия пакет“. Това води до агресивна мотивация, кофти хора в компанията и всички горни видове манипулации. Няма да се изненадате, че SCI/Saveway ползва всички негативни изброени неща отгоре. И няма смисъл собствениците да бягат от отговорност и да казват, че хората им как продават си е тяхна работа. Цялата им система самите те са я измислили да е построена агресивно (чисто математически) и са го направили напълно съзнателно с цел бърза печалба, вместо стабилност.

10. Внезапни сривове – също както и митът за пасивния доход, така има и мнение, че веднъж изградим ли мрежа, тя е завинаги. На практика не само, че хората се отказват, писва им, карат се, остават без време или пари или спират да работят по всякакви причини, но и веднъж спрели, много рядко намират мотиващия да започнат пак. Освен това при цялото общуване между хората от линиите онлайн и на събития и т. н. , както еуфорията, така и отказването е опасно заразително. Затова при загуба на интерес от 20-30% от хората в една компания, всичко се срива за отрицателно време. Виждал съм го с очите си :) Освен това постоянно навлизат нови МЛМ компании, а разнообразието на продукти не е безкрайно. Много е лесно нови компания да отлюспи тези критични 20-30% и тогава започва срива.

11. Поради всичките горни причини – лош имидж. Компании като SCI и LR, които с агресивна политика са си изградили лош имидж, са мъртви за България. Дори и още да не го знаят :)

12. Досега не съм намерил читава компания, в която добре да може да се приложи някаква изцяло онлайн схема за регистриране. Отне ми известно време да го разбера, но МЛМ си е face-to-face бизнес – бавен, труден и не подлежащ на автоматизация :)

На база на горните неща, ако сега навлизате в тази сфера и си мислете, че ще изкарате пари от МЛМ, откажете се (по възможност веднага). Имате много по-добри опции за реален пасивен доход – например продаване на линкове или Adsense :)

Това не пречи да използвате някои от чудесните продукти на компаниите, особено ако си държите на здравето. С времето се убедих, че най-доброто място в цялата схема е на пръв поглед най-нелогичното – на крайния купувач, който вместо да търси как да изкара пари от системата, я използва да си поръчва хубави продукти, като всеки консултант на компанията с радост ще му помага (поне относително професионално) в избора :) В тази връзка, ако искате да харчите пари за продукти за здраве ви препоръчвам Forever Living, PM International и Nikken.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on LinkedIn

{ 8 comments… add one }

  • Васил Тошков 16.11.2014, 12:02

    МЛМ има още едно неспоменато предимство и то е, че те учи да продаваш. А умението да продаваш е много ценно в бизнеса, едно от критичните. Има една приказка, че богатият човек е този, който повече продава, отколкото купува :)

  • man0l 19.11.2014, 17:27

    ех, че статия :D

    Само ще вметна положителни страни, че нагоре по мрежата има сериозни лидери и хора, приели мисията на компанията си, тези проблеми които си описал са със слаби лидери :)

  • Владимир Комаров 21.11.2014, 13:07

    Поредното мрънкало, провалило се очевидно и защото щом той не е успял, значи категорично това не си заслужава, всичко и манипулация и лъжа :) И непременно всички да се откажете! Ако имате схемаджийско мислене с търсене на бързи и лесни пари.. то и моят съвет е абсолютно същият, но по други причини.. който каквото търси, това и намира.. та шансът да се наковете на манипулация, лъжа и/или чисто и просто някоя пирамидална финансова измама вместо на стабилен и сериозен МЛМ бизнес е достатъчно голяма.
    Без лоши чувства, просто моят списък с плюсове е голям, колкото твоя с минусите..

  • admin 21.11.2014, 13:38

    Ами кажи си плюсовете, нали затова са коментарите :) Иначе съм съгласен, че кой каквото търси, това и намира. Обаче според мен няма компания, която целенасочено да не провокира алчността на хората като маркетинг стратегия. Варира само степента на наглост в това направление :) И е нормално тогава и хора със схемаджийско мислене да почват такъв тип работа, разваляйки атмосферата и в по-читавите компании.

  • Владимир Комаров 21.11.2014, 13:40

    Иначе, за да не стане недоразумение, статията е добра и буди размисъл. Аз я виждам полезна поне по две линии:
    – първо, на хората, които могат да мислят малко по-различно ще даде примери какво не е МЛМ и как не се прави мрежов маркетинг :)
    – второ, на хората, които търсят бързи и лесни пари вероятно ще им покаже, че такива рядко има в света на МЛМ / има при пирамидите / и ще ги откаже, и слава Богу, няма да губят никому времето :)
    Реално забавното е, че в доста от изреченията ти има наченато едно по-реалистично и точно отношение към МЛМ, но за момента поне мрънкането изглежда надделява. МЛМ не мисля, че е твоят бизнес. AdSense е по-подходящ, и в това няма нищо лошо.

  • Огнян Младенов 25.11.2014, 17:32

    С малки изключения в т.5 си абсолютно прав :-)

    Много зависи от маркетинговия план на компанията. Има такива, които те обвързват единствено с минимална задължителна покупка през месеца. А ако си си хванал вече златната пчеличка под теб, може спокойно да си получаваш паричките с петилетки :-)

  • Пламен Томов 25.11.2014, 18:12

    Една дребна подробност – никой от МЛМ мрежите не издава касова бележка за продажбите – абсолютно задължително за касови разплащания. Не се внасят осигуровки, спестяват се данъци – преки (печалба) и косвени (ДДС). Схемата е напълно противозаконна.

  • Ventsislav Vasilev 25.11.2014, 18:23

    С няколко думи МЛМ е един доста добър канал за продажба на скъпи стоки и услуги. Ако си най-отгоре печелиш, ако си на опашката си един от стадото.

Leave a Comment