≡ Menu

Google PageRank, Moz DA, Majestic и Ahrefs SEO метрики

През последните години масово се говореше за „смъртта“ на знаковата за Google алгоритъма PageRank стойност. И тя най-после се случи на 7 март 2016 г. – всички тулове умряха и започнаха да показват само и единствено стойност 0.

Но какво беше всъщност Google Pagerank – сложен алгоритъм, на който е базирана цялата търсачка или цяло число от 0 до 10? За съжаление през годините от основаването на Google толкова неща са наричани така, че объркването дори и за начинаещи SEO е пълно, да не говорим за обикновените потребилети и собственици на сайтове. Време е да поясним следните неща:

1) Често под Google Pagerank се има предвид базовият алгоритъм на Google за оценка на линковете към дадена уеб страница (алгоритъм за разпределяне на тежести без начален източник). Този алгоритъм позволява на Google да се наложи като търсачка с много по-добро качество от алтернативите преди 1998 г. и заедно с текстовите алгоритми за релевантност е основата на класирането по дадено търсене. Повече за научната част на PageRank може да се прочете в тази много богата страница на Wikipedia. Също така, както според според SEO експертите, така и според говорители на Google, PageRank алгоритъма (базиран изцяло на линкове) още е водещ фактор за класиране. Нещо повече, няма добра алтернатива за замяната му с нещо друго, тъй като брандовите и социални сингали са много по-лесни за манипулиране от страна на SEO индустрията.

2) Всяко едно URL в индекса на Google продължава да има Real Time PageRank – дробно число между 0 и 10, което е логаритъм. Основата на логаритъма е някъде около 4, което значи, че PageRank 3 е четири пъти повече от PageRank 2 и шестнадесет пъти повече от PageRank 1. Но ако това още съществува и работи, какво всъщност загина?

3) Toolbar PageRank (наречен така, защото се виждаше с изгубилия популярност Google Toolbar) или още видим PageRank (който Google показваха през тяхно API) беше остарял и закръглен експорт на Real Time PageRank. Последната дата на експорта се нарича дата на PageRank update, а самите данни са още малко по-стари. Google в последно време не са правили такива ъпдейти, така че последните данни за Toolbar PageRank са от преди 5-ти декември 2013 година. А след март 2016 вече нямаме достъп и до тях. Така че вече няма начин да разберем дори и косвено какъв е Real Time PageRank на даден сайт или вътрешна страница от него… или поне така си мислим.

Какви са алтернативите? Имаме следните кандидати:

- Moz DA (Domain Authority) – метриката на Open Site Explorer на Moz

Плюсове: Скалата се наглася ръчно и е по-добре разпределена от Majestic и Ahrefs аналозите. Безплатна.
Минуси: Moz обхожда твърде малка част от Интернет. Освен това с предимство се обхождат сайтове от US, UK и други развити страни (основните пазари на Moz, в които България не влиза), което изкривява метриката и по държави – не може да се сравнява български с английски домейн с подобна сила например. Само една метрика не може да разпознае спам линковете по никакъв начин.

- Комбинация от Ahrefs domain rating (1-100) и Ahrefs referring domains (брой линкове от различни домейни, които Ahrefs е намерил)

Плюсове: Ahrefs обхожда най-много линкове и ботовете нямат проблеми с това кои линкове ги има и кои вече не. Добър интерфейс на сайта. Развиват се и стават все по-добри.
Минуси: Безполезни Blogspot блогове често изкривяват Referring domains бройката; Ahrefs domain rating е силно концентриран между 35 и 50 (вместо да е симетрично разпределен между 0 и 100) и отнема време да се свикне, че между 40 и 50 разликата е огромна например. Най-скъпата услуга.

- Комбинация от Majestic Citation Flow (1-100), Majestic Trust Flow (0-100) и Majestic referring domains (брой линкове от различни домейни, които Majestic е намерил)

Плюсове: 3 Метрики дават повече информация от 2, ако знаем как да ги тълкуваме (необходим е опит спрямо, ниши, държави, etc.), дават повече Bulk проверки от Ahrefs за по-малко пари.
Минуси: Citation Flow и Trust Flow са ужасно нестабилни метрики, които нямат никаква стойност сами по себе си. Majestic често мисли съществуващи линкове за изчезнали. Лошо обхождане на огромни сайтове като Wikipedia. За сметка на това объркващи Mirrors се обхождат яко. Интерфейсът често се променя и става все по-зле.

Проблемът на горните метрики е, че не са на Google и смесват фактори на ниво URL и ниво домейн и го комбинират в различни скали, докато реалната Pagerank метрика е една. Pagerank на един домейн е Pagerank на началната му страница.

Така че за изтекли домейни, които не са били активни скоро, проверката на Pagerank е все още актуална. Освен това поради Link echo ефектът (изчезналите линкове също имат тежест), този прозорец към 2013 година не е излишен.

Може да проверявате Архивът на Tool.Domains за PageRank неограничено на PR.DomainЕye.com

Ако се интересувате от мощни домейни с цел 301 редиректи или поддържащи сайтове (PBN), свържете се с нас на https://seo.domains и ще ви запозная с многото опции, които можем да ви предложим с най-голямата база данни с изтекли домейни в света.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on LinkedIn

{ 4 comments… add one }

  • Георги Талов 08.11.2017, 17:19

    Страхотна статия! Евала, Калине :)

  • Благовест Георгиев 08.11.2017, 18:35

    Ahrefs беше много добър инструмент за следене на сайтове. Още е много добър, даже сравнително точно показва обема на трафика към сайта. Проблема е, че го направиха платен от тази година :(

  • Пано Кондоянис 09.11.2017, 8:51

    В общи линии това са 3-те сайта в които можеш да намериш информация за качеството на линковете. Към нея бих добавил и информация от GSC, Bing, Yandex webmaster. Page rank може да се възроди в даден момент от Google, то тяхна преценка на ситуацията на пазара.

  • Петър Монов 09.11.2017, 9:08

    Благовесте, Ахрефс е все още много добър инструмент и бих казал, поне за мен, най-полезният който ползвам за почти всичко, като изключим следене на ранкинги и technical audits.

    Относно органик трафика, който показва – със сигурност не е точен. В моят случай показва около 2.5 пъти по-малко от реалния месечен органик трафик.

    Какво ще ти извади Ахрефс като трафик се базира само и единствено на датата и ранкингите за сайта, който си инспектнал и Ахрефс е открил, той не разполага със CTR дата, за да ти даде по-точно инфо, а ранкингите по определени думи, които вади също не са акуратни.

Leave a Comment