Напоследък пускам толкова много нови неща, че блога заприлича на истинска спамилка (за което много се извинявам, временно е). Ще си направя някаква глупост в WordPress.com и там ще пускам нови сайтове за индексиране Сега ще се опитам да се реванширам с една статия за опита ми и мнението ми за сайтуайд линковете и банерите.
Повечето големи уеб мрежи в България ползват един и същ хедър или футър на всичките си сайтове. При Инвестор е отгоре, при Economedia и Dariknews – отдолу. И така, за хората не е лошо, могат да видят някой нов сайт и да им хареса. Какво ли мисли Google за тези линкове обаче? Ами да проверим Аз понеже имам сайт за туризъм и реших да видя как се отразява линкът с дума „туризъм“ от всички сайтове на Инвестор (или общо над 1 000 000 линка) на моя пряк SEO конкурент от мрежата на Инвестор – Nasamnatam.com
Сайтът се появява при търсене на туризъм на 78-мо място с вътрешна страница
Е, наистина думата се среща само 2 пъти на заглавната и я няма в тайтъла, но ясно е, че от целия кашон линкове полза никаква… Понеже може да решите, че примерът не е хубав, има и втори абсолютно същия – над един милион линкове никак не помагат на Automedia.bg да се класира за думата „коли“ (пак някъде на 8-ма страница, за сравнение тази страница за игри с коли е 20-та). Даже start.bg е на 8-ма позиция за думата „каталог“ (срещаща се на 5 места в сайта), въпреки огромния си авторитет (и разбира се 1 000 000 линка с думата от половината най-силни БГ сайтове). Мисля, че това е достатъчно да се направи генерален извод – над едно определено количество страници еднаквите сайдуайд линкове се обезценяват и не носят реална полза за SEO. Или с други думи Инвестор могат да си направят тия линкове по някаква не-SEO схема само за хората (примерно с Javascript) и да си разпределят по някакъв по-умен начин голямата линкова мощ
Как ли? Отговорът може да е само един – динамично
Напоследък стана модерно някои думи автоматично да се превръщат в линкове, когато се срещнат в текста (май го използваха в Economedia). Проблемите с това са 2 – Проблем номер 1 е, че пак всички линкове са с една и съща дума, което отново значи насищане и обезценяване… А проблем номер 2 е още по-неприятен – често линковете не са на място и това много дразни И двата проблема нямат хубаво решение…
Тогава как да разпределим най-добре линковете от голяма мрежа от сайтове с много съдържание?
Първата идея се казваше „умни линкове„, а развитието и кръстихме с още по-забавното име „умни банери“
Да предположим, че имате доста сайтове или страници, които са статични откъм оптимизация (примерно категории или важни статии). Всички те си имат някакви ключови думи, в които се целите… Имате и новинарски сайт с много съдържание или агрегатор или бог знае какво – но имате много статии. И искате автоматично да помогнете на SEO-то на вашите сайтове с линкове, които да са винаги на място, да не дразнят хората и да са винаги точни и релевантни – което значи да са различни на различните статии Как да стане?
Ако не искате да дразните посетителите с разни автоматично генерирани думи из текста, който те са дошли да четат на вашия сайт има само един начин – линкове извън текста. И което е най-хубаво – ако не са в текста имате свободата да ги променяте и да вкарате известен случаен елемент, придавайки натурален вид на цялата тая работа
„Умните линкове“ са точно това – в заглавието на статията ви се среща „Олипмийски игри“ и вашият скрипт добавя линк в сайтбара ви (не е задължително да се набива на очи) към сайта, който така много искате да оптимизирате за думата игри Всичко е релевантно и няма грешка
Но за да е всичко натурално, най-добре да направите следното – в зависимост от остатъка при делене на 10 от ID-то на статията се генерира число от 0 до 9 и скриптът взима данни от един масив и казва:
за 0,1,2,3 – линк „игри“
за 4,5 – линк „онлайн игри“
за 6 – линк „безплатни игри“
за 7 – линк „флаш игри“
за 8 – линк „игри с коли“ (който може да води към друго url на вътрешна страница)
за 9 – линк „игри за обличане“ (който може да води към друго url на вътрешна страница)
Така имате идеални, разнообразни и релевантни линкове… наред ли е всичко?
За съжаление не
Ще се получат някои тъпи ситуации спрямо хората, например линк от статия за Олипмийски игри към страница за „игри за обличане“ ще изглежда доста тъпо Как да се справим с това?
Изводът, до който стигнахме, се казва „умен банер“
Ето и примерът, при който използвахме умен банер – на нашият сайт с най-много съдържание, а именно Българската шахматна мрежа, където има около 1000 тематични новини и 160 профила на шахматисти, основно българи. Сайтът няма много изходящи линкове и искахме да го използваме да засилим нашия сайт за именни дни, който въпреки неясните перспективи за монетизация на мен си ми харсесва и го развивам с голям кеф, още повече няма нужда от подръжка самия сайт и работим само върху неговото SEO
Идеята ни беше, че на сайта за шах има много новини за шахматисти с различни успехи, където се повтарят по заглавието и текста… техните имена Затова линк към едно име ще носи някаква (зависи колко е умен Google, може би и пълна) релевантност
А и да не носи, всеки ункален различен линк си е линк, важна е основата, за която да се зацепим, за да станат различни
И проблемът с това, че шахът и имената нямат общо и това ще бъде странно за посетителите се реши, като се добави… умен банер! Умният банер е парче PHP код, който търси всяко едно от 300 имена в заглавието за статията и първото което намери (то е само едно обикновено) си го запазва в една променлива (нека примерно е „петър“), след което линква с банера imenata.eu/Петър и му придава alt=“Петър„, като подсилва страницата с името Петър за всякакви търсения, свързани с името. Разбира се може да се направи по-умно и по-сложно (например да избира alt на база на ID от статията между „петър“, „петър имен ден“, „имен ден на петър“ и „какво означава името Петър“) Но и така скоро се забеляза солиден ръст на сайта по нискочестотните търсения и то без посетителите на шах мрежата въобще да разберат. Единственото, което те виждат е малък банер с надпис „имената“ (нарочно не е супер привлекателен), който на практика не се клика. Мисията е изпълнена
Засега Google няма никакви претенции по повод на умния банер и и двата сайта вървят чудесно… надявам се и в бъдеще да е така
Ще се радвам да споделите в коментарите какво мислите за идеята
{ 1 comment… add one }
Различните анчори определено са по-добри… така хем не изглежда като спам, хем обираш доста повече ключови думи.